Для чого потрібна бізнес-модель?
Ми навчаємо ваш персонал працювати з канвою бізнес-моделі О.Остервальдера.
Матріал підготовлений на основі інтерв'ю В. Малічевського телеканалу Перший Діловий
БІЗНЕС МОДЕЛЮВАННЯ
Бізнес-моделювання — це інноваційна техніка часто з використанням шаблону бізнес-моделі для корекції існуючої моделі та розробки нових моделей ведення свого бізнесу.
Шаблони та техніки побудови бізнес-моделей можуть використовуватися для створення та корекції бізнесів, створення моделі змін на рівні відділів або напрямків в організації, побудови власної кар'єри.
Бізнес-модель виконує відразу кілька ключових для компанії функцій, вона дозволяє досягти:
Очевидності та глибини. На одному аркуші паперу наочно відобразити сутність та ключові процеси всього бізнесу, починаючи від клієнтів та закінчуючи напрямками фінансових потоків. Таких інструментів не було.
Максимальне використання групового інтелекту. Візуалізація та простота відображення дозволяє забезпечити єдине бачення, розуміння, використовувати груповий інтелект та експертний досвід усіх співробітників та експертів.
Багатогранність та багатоваріантність. Коригувати, проектувати та формулювати безліч нових моделей бізнесу навіть за кілька годин.
ЗМІНА БІЗНЕС МОДЕЛІ
У ситуації невизначеності потрібно змінювати бізнес-модель компанії? І якщо так, то наскільки часто?
В умовах швидкісних змін реальності стратегічне управління переходить на рівень оперативного управління – це очевидно. У цій ситуації бізнес-моделювання дозволяє дуже оперативно реагувати на зміни у поведінці конкурентів та швидко вносить зміни до своїх моделей ведення бізнесу.
Шаблони та техніки побудови бізнес-моделей можуть використовуватися для створення та корекції бізнесів, створення моделі змін на рівні відділів або напрямків в організації, побудови власної кар'єри
ЯК ЧАСТО ПОТРІБНО ЗМІНЮВАТИ БІЗНЕС-МОДЕЛЬ
Дати пораду, як часто потрібно міняти модель, — все одно, що дати пораду, як часто потрібно вчитися чи читати. Навіть якщо у вас три вищі освіти ви все одно читаєте. Навіть якщо у вас все гаразд у бізнесі, потрібно думати про майбутні зміни — вони настають зараз дуже швидко.
На своєму майстер-класі я розповідав про бізнес-моделювання за технологією Остервальдера.
ЯКІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ІСНУЮТЬ
Чи існують інші моделі? І в чому перевага саме цієї?
Поняття бізнес-моделювання з'явилося досить давно. Бізнес-модель описує взаємодію компанії та кінцевого споживача, під час якого створюється фінансова цінність. Традиційні моделі відображають набір функцій, що реалізуються елементами підприємства, які фіксуються в бюджетному документі. Як правило, така модель, складна для розуміння, багато процесів просто не видно. Крім того, використати експертну думку основних виконавців, які працюють у «полях», дуже складно.
Шаблон бізнес-моделі та техніки моделювання А.Остельвальдера дозволяють зробити бізнес-модель інтуїтивно очевидною для фахівців різного рівня, залучати їх до обговорення та неймовірно швидко вносити зміни.
Хто у компанії повинен відповідати за побудову бізнес-моделі?
Бізнес-модель у компанії може бути не одна, а кілька. Якщо говорити про загальну модель бізнесу, швидше за все, основними ініціаторами її розробки будуть власники, інвестори та топ-менеджмент.
У компанії може бути модель побудови кожного з напрямків бізнесів чи департаментів організації. Наприклад, бізнес-модель департаменту управління персоналом, служби безпеки, інформаційних технологій, логістики тощо. буд. У разі ініціатором побудови може бути, як керівництво компанії, і керівники підрозділів.
Шаблон бізнес-моделі та техніки моделювання А.Остельвальдера дозволяють зробити бізнес-модель інтуїтивно очевидною для фахівців різного рівня, залучати їх до обговорення та швидко вносити зміни
Крім того, можна створювати бізнес-моделі для готельних проектів. Наприклад, бізнес-модель «Розвитку талантів», «Створення інновацій», «Розвитку бізнесу» тощо.
На сьогоднішній день бізнес-модель розробляють цілі країни. Наприклад, Естонія працює над побудовою бізнес-моделі своєї країни на основі шаблонів та технік А.Остельваледа та його соратників.
Думаю, всі ми періодично змушені будувати якусь «бізнес-модель» кар'єри, відділу, бізнесу чи країни. Важливо зробити це ефективно, точно та результативно.