СИСТЕМА 5С, ЯК ВПРОВАДИТИ НА ВИРОБНИЦТВІ ТА ОФІСІ.
Якщо менеджери компанії не можуть реалізувати систему 5С , значить, вони не можуть ефективно керувати
Тайіті Воно
Система 5С вважається найпростішим інструментом «Бережливого виробництва» (Лін).
Однак багато компаній зазнають великих труднощів у його реалізації і треба сказати, що вони закономірні. Перший практичний досвід застосування системи 5С, як правило,
змушує думати, що поняття «простий» стосовно 5С, це жарт японських менеджерів.
Реалізація системи 5С миттєво підкидає величезну кількість питань, відповісти на які на перший погляд неможливо.
5С - це інструмент організації робочого місця для ефективного виконання функцій.
Спрощено 5С можна уявити, як підвищення ергономіки робочого місця. Фактично успішний запуск системи 5С дає сигнал про готовність до Лін перетворень.
Інструмент 5С складається з п'яти кроків: "сортувати", "створити свої місця", "утримувати в чистоті", "стандартизувати" і "дотримуватися, стимулювати і вдосконалювати". Для початку давайте розглянемо ці прості кроки докладніше.
Насправді система 5С у кожному з кроків має багато доповнень, пунктів, підпунктів та виносок дрібним шрифтом.
ПІДГОТОВКА ВПРОВАДЖЕННЯ 5S
Визначити спосіб реалізації - за великим рахунком способів реалізації системи 5С, лише три.
Створення ідеального робочого місця на пілотній ділянці / цехів / офісів.
Покрокова реалізація на всьому підприємстві
Реалізація за персональними планами дільниць / цехів / офісів
Первинне навчання, роз'яснення та пропаганда – головне завдання показати, чим це корисно для працівників та не налякати їх. Зйомка поточної ситуації – робиться для
подальшої популяризації та стендів.
1. СОРТУВАННЯ
Навчіть персонал - навчання краще вести покроково, досвід показує, що після
виконання першого кроку, а будь-яка дія потребує часу, багато чого забувається.
До того ж це дозволяє скоротити відволікання працівників від виконання своїх функцій.
Визначте цілі - що будемо сортувати, іноді крок охоплює лише матеріали на робочих місцях, а іноді обладнання та інструмент.
Підготуйте проект «червоних бірок» - зробіть бирки з урахуванням цілей сортування та інформації, яку ви збираєтеся відстежувати у майбутньому.
Встановіть критерії сортування – визначте, коли предмет не потрібний.
Визначте зону карантину - виберіть місце для так званого «відстійника», там зберігатимуться всі сумнівні предмети, до ухвалення рішення про їх «долю».
Встановіть «бірки» - позначте бірками всі предмети, що переміщуються з робочого місця.
Прийміть рішення з зазначених предметів - все, що потрапило у відстійник, повинно бути утилізовано, передано на зберігання або віддано новому власнику.
«Відстійник» це не місце зберігання, все, що там знаходиться, не повинно зберігатися більше місяця.
Перемістіть позначені предмети – виконайте прийняті рішення, видаліть предмети з відстійника.
Проведіть фотографію поточної ситуації.
2. СТВОРИТИ СВОЇ МІСЦЯ
Навчіть персонал.
Визначте потреби у необхідному – на робочому місці не повинна зберігатися місячна норма деталей та матеріалів. Мета пункту, обмежити кількість та звільнити місце на робочих місцях.
Визначте найкраще розташування – все, що залишилося, має бути розміщене максимально зручно. Рішення тут ухвалює людина, яка працює на конкретному
робочому місці.
Позначте нове місце розташування того, що залишилося - (очистка ще не проводилася, вводяться тимчасові позначення на малярному скотчі або крейдою, маркером).
Проінструктуйте всіх - про нове розташування інструментів тощо, повинні бути проінструктовані всі. Так як нове розміщення практично виконується за одну зміну, працівники, які не брали участь у процесі, повинні бути повідомлені.
Почніть розробляти контрольний аркуш 5С - нове розташування та планування робочого місця, що повинні перевірятися по контрольному аркушу, це забезпечує точність та об'єктивність оцінки виконання.
Проведіть фотографію поточної ситуації.
Виконання ескізів пристосувань - часто для зберігання та розміщення необхідні стелажі та пристосування, ця потреба уточняється у процесі визначення постійних місць розміщення, та одразу виконуються ескізи.
3. ЗМІСТ У ЧИСТОТІ
Навчіть персонал.
Підготуйте інструмент та матеріали – практика довела, що, як правило, на робочих місцях немає інструментів та матеріалів для якісного прибирання та чищення. Їх необхідно придбати чи взяти на складі заздалегідь.
Очистіть інструмент – видаліть бруд, олію, визначте зламаний чи непридатний інструмент.
Очистіть обладнання - видаліть зайве мастило, пил та відходи (стружка, обрізки тощо).
Встановіть графік регулярного чищення – визначте, як часто необхідно проводити чищення кожного об'єкта (підлога, верстат, стелаж тощо).
Виконайте фарбування – воно покращує зовнішній вигляд та спрощує виявлення пошкоджень.
Відновіть освітлення – спрощує виявлення пошкоджень, підвищує продуктивність
та точність ручних операцій, знижує брак.
Позначте місця розташування, з урахуванням принципів візуалізації – після чищення та фарбування, наноситься постійна розмітка на підлогу, стелажі тощо.
Визначте заходи щодо підтримання зовнішнього вигляду робочого місця – визначте причини забруднення та спробуйте їх усунути.
Визначте способи профілактики чистоти – заходи спрямовані на майбутнє, врахуйте помилки під час створення нових ділянок та робочих місць.
Проведіть фотографію поточної ситуації.
Почніть виготовлення пристосувань - ескізи повинні вступити в роботу одразу і виготовлення пристосувань має стати пріоритетним завданням.
4. СТАНДАРТИЗУВАТИ
Навчіть персонал.
Визначте дії підтримки системи 5С - що, коли, чим, хто і скільки часу повинен виконувати.
Розробіть систему візуалізації – малюнки, схеми, колірне кодування тощо.
Стандартизуйте та уніфікуйте всі позначення – на різних ділянках для позначення одного й того ж, повинні використовуватись однакові знаки тощо.
Опишіть дії – створіть стандарт.
Визначте схеми взаємодії - при роботі на одному робочому місці кількох осіб, змін або служб вони повинні виконувати чітко визначені та описані дії щодо підтримки
системи 5С.
Проведіть фотографію поточної ситуації.
Закінчіть розробляти контрольний аркуш 5С - внесіть зміни, що відбулися з визначення постійних місць зберігання.
Продовжуйте виготовлення пристроїв.
5. СТИМУЛЮВАТИ І ВДОСКОНАЛЮВАТИ
Навчіть персонал.
Зміна системи мотивації – необхідно підтримати ініціативу матеріальною та нематеріальною мотивацією.
Роз'яснення та пропаганда – стенди покращень, результати, найкращі по 5С та приклади покращень умов праці.
Контроль - багатоступінчаста система контролю за контрольними листами, що має на меті не допустити ерозії поліпшень.
Моніторинг змін – зміна оцінок за результатами контролю, нові стандарти, заходи щодо зміни організації робочих місць.
Розрахунок економічного ефекту - всі зміни можна порахувати (площу, час операцій, час пошуку інструменту або матеріалу тощо).
Оновлення стандартів та роз'яснювальної, пропагандистської інформації – усі дані моніторингу мають з певною періодичністю змінюватись на стендах та інших
місцях загального доступу.
Розповсюдження передового досвіду - усі зміни в найкоротший термін повинні проектуватись на інші аналогічні робочі місця.
Закінчіть виготовлення пристроїв.
І ось наш простий інструмент 5С, що складається всього з п'яти кроків, вже перетворився на складну систему 5С, де будь-яке недогляд може призвести до проблем у реалізації. Адже ми ще не говорили про міжфункціональну взаємодію,
виділення ресурсів, утилізацію відсортованого мотлоху, списання, оформлення повернень на склад і багато інших аспектів практичної реалізації системи 5С.
Але не треба лякатися та опускати руки, все не так складно, як здається. Більшість вище перерахованих кроків буде виконано легко і безболісно, якщо створити для виконавців певні умови. Намагайтеся максимально виключити з
процесу бюрократію.
Не секрет, що керівники цехів, дільниць та майстри, велику частину питань намагаються вирішити неофіційно, використовуючи особисті зв'язки та інші хитрощі, що дозволяють вирішувати питання швидко.
Ось цей досвід і слід поставити на службу. Особливо це важливо на початкових етапах формування системи 5С. Далі можна повернутися до колишньої практики. Для контролю та підрахунку ефекту можуть знадобитися офіційні
документи